• Zo krijg jij jouw team weer mee!

    Ontvang de gratis videoserie waarin je leert 
    hoe je de neuzen dezelfde kant op krijgt 

     

    Meld je hier aan

  • Goede voornemens

    Geschreven door Anna Berends van Loenen

    De meeste mensen sluiten het jaar af met reflectie en het maken van goede voornemens voor het volgende jaar. Wat zijn voornemens eigenlijk en waarom vinden we het zo lastig om ons er aan te houden?

    Een voornemen is een plan om bepaald gedrag uit te gaan voeren. De meeste goede voornemens die we hebben aan het begin van het jaar, hebben betrekking op onze gezondheid. We willen graag onze slechte gewoontes doorbreken zoals stoppen met roken of ongezond snaaien. Dat zijn ook meteen de meest lasige voornemens om te doorbreken. Het is niet alleen een gewoonte, maar ook een dieperliggende behoefte, die echt is ingesleten en dus moeilijk af te leren.

    Daarmee is er dus ook meteen het verschil met het stellen van doelen zichtbaar. Bij doelen stellen, willen we geen gewoonten afleren, maar nieuwe zaken aanleren of aanpakken.

    Doelen stellen is misschien lastig, maar doelen behalen is een stuk gemakkelijker dan goede voornemens laten slagen. Bij doelen stellen kunnen we direct aan de slag met iets nieuws, terwijl we bij voornemens eerst iets af moeten leren.

    Daarin zit juist de moeilijkheid. 95% van wat we doen, doen we onbewust en voeren we soms zelfs gedachtenloos uit. Voor u het weet is die zak chips toch weer leeg die naast u op de bank ligt terwijl u TV kijkt.

    Gedachtenloos dingen doen is aan de ene kant heel efficient,want het verbruikt niet zoveel van uw hersencapaciteit, maar afkicken is juist weer lastig en tijdrovend. Het vergt wilskracht.

    Wilt u toch dat uw voornemens slagen? Dan kan dit stappenplan wellicht helpen.

    • Formuleer uw voornemen positief en gebruik daarbij nooit het woord “niet”. Zeg dus niet dat u geen chocola meer mag eten, maar zeg dat u gezonde keuzes in voeding gaat maken
    • Kies een moment dat u bewust aan uw voornemen werkt. Bijvoorbeeld het invullen van de app “Eetmeter”.
    • Koppel het nieuwe gedrag aan bestaand gedrag. “Bij mijn ochtendkoffie neem ik een schaaltje yoghurt met fruit”.
    • Vertel uw voornemen aan de mensen om u heen. Zij kunnen u hierin ondersteunen of juist stimuleren
    • Bedenk hoe u kunt voorkomen dat u de mist ingaat of hoe u een misstap zal pareren.
    • Meet uw vooruitgang. Bijvoorbeeld door wekelijks op de weegschaal te staan
    • Beloon u zelf als u uw tussentijdse doelen heeft bereikt en wees niet te hard voor uzelf als het een dagje tegenzit. Morgen is weer een nieuwe dag.

    Meer weten? Lees het boek: Dit wordt jouw jaar” van Ben Tiggelaar 


    Uw reactie op Goede voornemens

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


    css.php