Zoveel mensen, Zoveel wensen
“Een leven lang leren is meer dan kennis vergaren”
Anna Berends van Loenen

Hoe je je medewerkers zich zo snel mogelijk laat ontwikkelen zonder dat zij in de weerstand schieten

In je praktijk werken veel verschillende mensen: tandartsen, mondhygiënisten, assistenten en soms ook een praktijkmanager. En al deze verschillende mensen doen anders, denken anders en leren ook anders. Sta daar eens bij stil als je een functioneringsgesprek doet. Vaak komt er uit zo’n gesprek dat een medewerker zich op een bepaald vlak moet ontwikkelen. Hup, op cursus! Maar is dat altijd de beste oplossing?

Uiteraard: cursussen kunnen bepaalde medewerkers helpen, maar andere medewerkers hebben veel meer baat bij training on the job, of coaching on the job of begeleiding van een van de andere medewerkers. Dat kan een heleboel geld schelen.

Ieder zijn eigen voorkeur

Stel: de medewerker zegt dat hij of zij naar een training gaat. Iedere medewerker heeft vervolgens een eigen voorkeur.

  • De een vindt het heel fijn om een trainer te horen praten.
  • Een ander vindt het fijn als een trainer iets tekent en is visueel ingesteld.
  • Weer een ander leert veel meer door dingen te doen.
  • Nog weer anderen zeggen ‘ik wil alles achteraf rustig terug kunnen lezen’. Die willen een syllabus.
  • Weer een ander zegt ‘ik vind dat teruglezen erg fijn, maar ik wil dat gewoon rustig op mezelf doen. Geef mij dus maar gewoon het boek’.
  • Andere mensen vinden het visuele, auditieve en het doen heel erg fijn, maar ze vinden het vervelend om het in een groep te doen. Die mensen gaan voor een online cursus.

Wat past het best bij een medewerker?

Je weet vast dat cursussen op verschillende manieren worden aangeboden, maar hoe weet je nu welke manier het beste bij een medewerker past?

Stel een medewerker gaat naar een training en hij luistert heel goed naar wat er wordt gezegd. Een dag later is hij weer terug in de praktijk en die speelt het bandje weer af in het hoofd. Door dat bandje terug te luisteren weet hij precies wat er gezegd is en kan hij de kennis reproduceren.

Weer anderen kijken ademloos naar de training. Die zien later een video in hun hoofd en die video spelen ze af en dat proberen ze vervolgens te vertalen naar hun eigen praktijk.

Andere medewerkers die bij dezelfde training zitten pikken weer andere dingen op. Ze luisteren wel en ze zien het wel, maar ze maken liever aantekeningen. Het wil niet gelijk zeggen dat ze die aantekeningen later terug gaan lezen, maar met het opschrijven kunnen ze de stof structureren en in hun hoofd. Dat noemen we auditief digitaal.

De verschillende manieren om kennis tot je te nemen zijn dus:

  • Doen (kinesthetisch)
  • Horen (auditief)
  • Zien (visueel)
  • Auditief digitaal (opschrijven en dat verwerken in je hoofd)

Maar het is best lastig om te ontdekken wat de voorkeursleermethode is van de medewerker, want ze zullen vaak van meerdere leerstijlen een beetje hebben. Ze hebben echter zeker een voorkeur. Als je weet wat de voorkeursleermethode van de medewerker is, kun je de best passende leermethode kiezen. Misschien coaching on the job, een boek, een persoonlijke training of een teamtraining.

Stop met jezelf en de medewerker frustreren

De best passende training betekent dat de medewerker het snelst de informatie tot zich neemt en het vervolgens ook het best en snelst kan laten zien in de praktijk. Daar hebben jullie beiden voordeel van. Het zorgt er ook voor dat je niet ellenlang aan een medewerker hoeft te trekken en geld kunt besparen omdat je geen training aanbiedt die eigenlijk helemaal niet bij die medewerker past.

Leer dus je medewerker kennen, leer de leerstijl van de medewerker kennen en pas je daarop aan. Mocht je daar moeite mee hebben, geen probleem. Neem gerust contact met me op en ik help je graag.

Hartelijke groet,
Anna

PS: Ken je het Platform voor de Praktijkmanager al? Dit is een community speciaal voor praktijkmanagers. Hier kunnen praktijkmanagers elkaar ontmoeten, de praktijkmanagement bibliotheek erop naslaan, online cursussen volgen en ook kennis met elkaar delen. De tip uit deze blog staat bijvoorbeeld ook op dit platform en ik heb nog veel meer tips.

Neem contact op

E-mail

info@qanz.nl

Adres

Postbus 65
5300 AB Zaltbommel

KvK nummer

51345250

css.php